About Me

My photo
simple.good girl.student. teacher in the making

Friday, November 25, 2011

Pasar & anak cina

Assalammualaikum.

Enrty ini ditulis sebaik sahaja aku balik dari pasar temankan mama.Sambil menyelam kita minum airmilo..Kenapa cakap macam gitu?Sebab sambil mama dok pilih punya pilih sayur ke ikan ke.. sambil tu aku bolehlah belajar sikit-sikit ape kebenda name setiap ikan..takgitu.cik kiah oit..Aku pusing kanan kene kacau dengan abang jual ayam,pusing kiri kene kenyit mata dengan abang jual ikan+udang+ketam... Alah taktik biasalah diguna pakai nak ngorat sesiapa mak-mak yang bawak anak dara dorang ke pasar.. tak gitu senah? Paling kelakar dihati.. ada abang jual ayam,oraang kelantan.Memang pokat gilew lah dia cakap kelantan dengan mama,yang aku nie doklah angguk-angguk ape yang dia cakap,sepatah haram aku tak faham.. tup2 haa dapat dia paww mama suruh beli ayam dekat tempat dia.2 Ekor lagi teww.. HEHE =)


Sambil aku tolong jagakan troli,sebelah aku nie anak cina mane ntah dok sibuk cuit2 lengan aku.Aku pun apelagi startlah berspeaking speaking dengan dia. Mule2 cakap melayu dia buat muke seposen,karang aku cakap jawa lagi budak tu ternganga..So berdasarkan pengalaman mengajar anak murid dulu pulak tu majoriti anak cine.So,aku baru start sikit cakap cine dia dah faham,maknenyer segala bagai sebutan aku betullah sampai dia faham cina celup nie cakap.


Ter..stop kejap sebab tibe-tibe pulak dia sibuk cakap "mummy ...chenali"..sedap dok berborak dy teringat mummy dia.Aku pulak tengok muka dia dah merah kalah cili kisar..Janganlah kau menangis budak kiut.Sekali mummy dia datang,aku masa tu fikir janganlah mak budak nie tuduh aku kacau anak dia.Sekali mummy dia senyum.Amboi senang hati cik kiah.Lepas dia dah ok sikit mummy dia sambung dok shoping moping dekat kedai sayur ah cheng..Aku sambung balik merapu rapu dengan dia,ntah aku dok bolos saja bahasa cina aku,,dia pown dok ngangguk ..fahamlah kirenyer. Last sekali mama dah habis shoping, nak balik tu aku cakap cina lagi yang bermaksud.. "mama saya dah datang,mama awak mane? oklah kakak balik dulu tata" :-*



*sumber dari google*

Aku search google..sekali jumpe muke anak cina siapa entah aku copy nie,muke budak atas nie hampir serupalah dengan budak yang aku dok menyembang kat pasar tu. *peace no war *

No comments:

Post a Comment